Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Tom Witte - WaarBenJij.nu Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Tom Witte - WaarBenJij.nu

Luang Prabang

Door: Tom

Blijf op de hoogte en volg Tom

08 April 2015 | Laos, Luang Prabang

Luang Prabang is de eerste stop in Laos. De steden in Laos zijn statistisch gezien klein met "weinig" inwoners. Luang Prabang stelt dus niet zoveel voor. Er hangt een hele kalme en relaxte sfeer, er is elke avond een markt en in de kern van de stad zie je vaak dezelfde backpackers/toeristen terug omdat er elders niet veel te beleven is.

Ondanks dat was Luang Prabang een mooie stop. Er is één populaire bar, Utopia. Erg moeilijk te vinden als je de weg niet kent maar met een prachtig uitzicht op, en liggend aan, de rivier. Hier leer je veel mensen kennen. Ook hebben we een aantal potjes volleybal gespeeld en met mooi uitzicht van een biertje genoten. Nou is volleybal in Laos al best bijzonder maar helemaal gaaf is het feit dat we gevoetbald en gevoetvolleyd hebben met lokale jongens. Niet de voetvolley zoals wij het doen met een voetbal, maar met een kleine bal van hard plastic. De vier buitenlanders (een Argentijn, Rus, Guido en ik) maakten natuurlijk geen schijn van kans tegen de jongens die dit elke dag vele uren doen. Voetballen ging ons beter af maar het was naast een tempel waar de monniken aan het zingen/bidden waren. Toen zij naar buiten kwamen met de vraag of het rustiger kon, stopten we er maar mee want het was zo fanatiek dat het niet zachter zou gaan. Een mooie beleving van het oprecht vriendelijke Laos. Achteraf liep het jongste jochie (+/- 10 jaar) namelijk naar huis om water voor ons te halen ivm de warmte. Hoewel het maar een klein iets is, was apart om te zien. Zelf hebben ze niet veel en toch delen ze zonder aarzeling.

Hoewel Luang Prabang niet veel te bieden heeft, heeft het wél een geweldig mooie waterval. Vanuit een hoge stortval doorstromend naar allerlei kleinere poelen en watervalletjes. Ik kan het zo niet uitleggen maar de foto's (die helaas op de fotocamera staan) spreken boekdelen. Wij waren voorbereid op een relaxte dag bij de waterval maar besloten toch naar de top te klimmen. Het bleek via een stijl trailpad te kunnen dus mijn slippers waren super onhandig. Uiteindelijk ben ik maar op blote voeten naar boven geklauterd. Eenmaal boven verbaasden wij ons over de hoeveelheid mensen. Onze beproeving was ineens niet meer zo speciaal! Toen bleek dat aan de andere kant van de waterval gewoon trappen zijn gebouwd dus die hebben we de terugweg maar genomen. Het ging een stuk sneller!

Wat wij opvallend vonden in luang Prabang, is dat alle restaurants en winkels om 22:00 dicht gaan en de bar om 00:00 moet sluiten. Gelukkig was er één zaak open: de bowlingbaan! Alle banen waren bezet, kennelijk gaat iedereen na het stappen nog een potje bowlen. Wij uiteraard ook en het was niet eens héél erg slecht maar wel erg grappig.

De reis is tot nu toe geweldig. Het is super om met andere backpackers over hun reis en ervaringen te praten. Het is elke keer de vraag of je wel álles opgeschreven hebt maar dat maakt het schrijven ook wel weer leuk. De impact wordt nog groter wanneer ik zie dat zoveel mensen de reisverslagen volgen. Het laat je stiekem toch elke keer beseffen hoe mooi en bijzonder deze ervaring is. Mocht je vragen hebben aarzel dan niet om te reageren, te appen, te mailen of een bericht te sturen op facebook. Mail is wegens slecht internet soms wat lastiger, appen is het fijnst! (0646585871)

Ik probeer binnen twee dagen de volgende update te plaatsen, het reizen gaat namelijk harder dan het schrijven! Haha. Het plaatsen van foto's bij de verslagen is, om de een of andere reden, bijna niet meer mogelijk via de mobiel. Excuses daarvoor!

Tot later