Vietnam deel 2! - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Tom Witte - WaarBenJij.nu Vietnam deel 2! - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Tom Witte - WaarBenJij.nu

Vietnam deel 2!

Blijf op de hoogte en volg Tom

04 Juli 2015 | Vietnam, Hoi An

In de morgen zijn we richting Nahtrang gereden. De weg naar Nahtrang was een heerlijke bergweg die overliep in een normale weg met nog steeds mooie natuur. Tijdens het rijden hoorde ik dat ik "iets" van de brommer verloor. Direct stoppen en kijken wat er mist: het waren de bouten die de uitlaat aan het blok vastzetten. Hoewel het nu erg veel lawaai geeft kan er nog steeds mee gereden worden. We zijn bij het eerste de beste huis gezocht en gevraagd waar een brommershop was. De mensen liepen direct naar hun eigen brommers, haalden bij beide een bout uit dezelfde aansluiting en schroefden ze in mijn brommer. Toen ik ze er wat geld voor wilde geven, gaven ze aan dat het overbodig was.. En dat terwijl ze zelf al erg weinig hebben. Dit is mijn meest vertelde voorbeeld wanneer ik het over de Vietnamese aardigheid heb. Nahtrang zelf is een pure badplaats. Met een uitgestrekt strand is het een populaire bestemming om te relaxen en dus wordt het in een relatief rap tempo volgebouwd. We hebben hier een middag op het strand gelegen want tja, daar staat het immers bekend om! De planning was, om na het eten nog wat kilometers te maken en later op de avond een slaapplek te zoeken. De weg waar we, onderhand in het donker, op uit kwamen was een bergweg vol vrachtverkeer en toeristenbussen. Een belangrijke tip voor het rijden in Vietnam: de bus staat bovenaan de voedselketen. Zij zijn groot, zwaar en rijden hard. Ze halen daarom overal in, ongeacht of het past. Iedereen, ook al ben je op je eigen weghelft, wordt geacht aan de kant gegaan en zeg nou zelf, een bus wil niemand tegen zich aan.. Voor ons, als enige brommers, heeft dit een aantal "dat scheelde niet veel" momenten gezorgd. Bijvoorbeeld wanneer een tegemoetkomende bus besluit in te halen terwijl wij aan het inhalen zijn of wanneer er in een haarspeldbocht plotseling een bus op jouw weghelft rijdt. Op deze weg wordt veel aan de weg gewerkt, er zijn dus soms gaten van zo'n 30 cm diep in de weg. Ook was dit de weg waar ik mijn tas verloren ben. Eenmaal in het plaatsje aangekomen waar we gepland hadden te slapen, merkte ik dat ik de kleine dagtas miste. We zijn nog een stuk terug gereden maar vanwege de drukte was het verstandiger om tot in de morgen te wachten.

Ter verduidelijking voor iedereen die denkt: "hoe kan hij zijn tas verliezen!?!" Aan de achterkant van de brommer is een rekje gelast. Hierdoor kan de backpack in de lengte op de brommer worden gelegd. Vervolgens trek ik er twee spinnen van 1 meter omheen zodat deze geen kant op kan. Vervolgens doe ik een spin door de hengsels van de dagtas, leg ik deze op de backpack en bind ik die spin over het geheel heen. Wanneer je door een gat gaat en er uit komt, veert het geheel (16 kilo) op en waarschijnlijk is toen de bovenste spin los geraakt en is onder het rijden de tas met spin eraf gevallen. Een andere mogelijkheid is, dat de spin door het strakke aantrekken tijdens het opveren geknapt is. Hoe dan ook, de tas komt er niet door terug, verder met het verhaal!

We hebben in het hotel direct mijn de creditcard geblokkeerd en mijn ouders gebeld zodat zij via HI de simkaart kunnen blokkeren. De volgende morgen ben ik naar de politie gegaan voor een proces verbaal en zijn Guido en Lucas terug gereden om te kijken of ze hem konden vinden, helaas tevergeefs. We zijn tot in de middag bezig geweest met de politie en Nederlandse ambassade, die gaven aan z.s.m. Naar de ambassade in Hanoi te gaan voor een nieuw paspoort. In de namiddag toch maar, met tegenzin, verder gereden richting Hoi An.

Hoi An valt volgens ons onder de categorie "romantisch plaatsje". Het is er knus, sfeervol met leuke verlichting en veel winkeltjes en kunst zaakjes. Het plaatsje ademt gezelligheid. Wat Hoi An ook heeft: goedkope maatpakken! Door afdingen, weglopen en veel "twijfelen" hebben we voor €80,00 een op maat gemaakt pak van wol en kasjmier. Voor het eerst zelf alle kleuren, stofden en patronen moeten kiezen.. Lastiger dan verwacht! Ook heeft Hoi An érg goedkope barretjes. Door de standaard aanbieding "3 halen 2 betalen" betaalden wij €0,08 per biertje, Hoi An is dus zeker het bezoeken waard!:)

De laatste plaatsen Hue, Halong Bay en Hanoi worden Vietnam deel 3!

  • 04 Juli 2015 - 22:34

    Joke Boomkamp:

    Hallo Tom

    Het is nog steeds genieten daar lees ik. Maar soms ook wel spannend als er bouten ontbreken aan jouw brommer en de bussen loeihard op je afkomen.
    Nog een paar weekjes en dan hopen we dat je weer veilig landt op Nederlandse bodem.
    Dan kun je uren vertellen over alle belevenissen en de geweldige plekken die je bekeken hebt. Het Mixx-feest was gezellig. Hopelijk ben je volgend jaar ook weer van de partij.
    Nog een prettige voortzetting van de laatste etappe van deze reis.
    Heel veel plezier nog en tot ziens in Hengevelde.
    Groetjes Joke Boomkamp

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tom

Jawel mensen, het is zover: De reis naar Azië, samen met Guido, is een feit!! De reisverslagen die we typen zullen we hierop plaatsen, foto's voornamelijk op Facebook. Vragen? tips? laat maar horen! Groeten, Tom

Actief sinds 27 Feb. 2015
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 10949

Voorgaande reizen:

27 Februari 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

28 Februari 2015 - 20 Juli 2015

Azië 2015

Landen bezocht: