Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Tom Witte - WaarBenJij.nu Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Tom Witte - WaarBenJij.nu

Bangkok

Door: Tom

Blijf op de hoogte en volg Tom

23 Maart 2015 | Thailand, Bangkok

Ik zie in Bangkok veel verschillen met de plaatsen waar we tot nu toe zijn geweest. Ik zal het maar niet vergelijken met Koh Lipe, dat zijn verschillen van dag en nacht. Laat ik het eens vergelijken met Kuala Lumpur. In KL hangt een kalme, relaxte sfeer maar in Bangkok is er meer drukte. Drukte in hoeveelheid mensen maar ook de mensen gedragen zich drukker. Dat komt denk ik omdat ze hier constant gebruik (of misbruik) willen maken van toeristen. In Kuala Lumpur vinden ze het prima als je niet in de winkel wil kijken of niet met de taxi mee wilt. In Bangkok houden ze je soms staande, pakken ze je aan de bovenarm vast en uiteraard lichten ze je iedere keer weer op. Het zijn hier geslepen verkopers/oplichters wat betreft openingstijden, kosten en prijzen terwijl ze je in Maleisië tips zouden geven wat ook leuk kan zijn.. Grote verschillen. Ook het Engels viel mij op. In Maleisië kunnen mensen beter Engels maar kunnen ook méér mensen íets Engels. In Bangkok (wellicht heel Thailand maar dat zien we nog) snappen veel mensen helemaal geen woord Engels. Een mooie uitdaging!

Natuurlijk is Bangkok een levendige stad. Er is wat meer te zien dan in KL wat betreft sight seeing maar er is vooral veel meer leven in de brouwerij. Het beste voorbeeld is de uitgaansregio Khaosan road. Er is bijna overal live muziek, op een paar kroegen na. Twee kroegen tegenover elkaar proberen elkaar te overtreffen met volume, praten is daar niet mogelijk. Elders op Khaosan road geven plaatselijke breakdancers soms een show op straat waarmee ze in "So you think you can dance" direct een paar rondes verder zijn. Volgens mij is levensstijl en geaardheid hier onder de lokale mensen ook beter geaccepteerd en dat uit zich in kleding, gedrag en dans. Het is een geweldige straat om een terrasje te pakken en te kijken wat er allemaal gebeurt. Het kan zo voorkomen dat een winkeltje dikke boxen naar buiten zet en er een diepvries vol drank neer wordt gezet en dat het feestje daar groter en leuker is dan bij de buurman, een daadwerkelijke bar! Er lopen verschrikkelijk veel verkopers van onzinnige dingen rond. Zoveel dat je ze haast zou betalen om weg te blijven. Toch is het leuk om even te pingelen en te ouwehoeren maar na 33x ben je er op zich wel klaar mee. De laatste avond hebben wij ook eens het uitgaansleven van Bangkok onderzocht. Een geweldige avond en overigens ook schorpioen gegeten.. Natuurlijk wel eerst gebakken ;-)

Zoals ik al zei is hier ook het een en ander te zien voor toeristen. Helaas heb ik een volle dag moeten missen door een griepje. De hele dag in bed gelegen en geslapen maar het ging over na een influenza pilletje en nog wat paracetamol etc. Back to the point: Het tempelcomplex wat po, de drukke marktjes, het paleis, de extreem grote boeddha's.. Allemaal leuke maar enigszins standaard dingen die we gezien hebben en zeker de moeite waard zijn bij een bezoek aan Bangkok. Toen we door de stad liepen vonden we dat we (zoals onderhand gewoonlijk is) veel dezelfde winkeltjes tegenkwamen dus we zijn gaan tellen. Van de 30 die we telden we 11 muziek winkeltjes en 13 winkels met namaak politie en leger kleding. De anderen waren niet noemenswaardig vaak geteld. Dat snappen we echt niet.. Hoe kan zo'n winkel nou bestaan als je 10 concurrenten aan dezelfde straat hebt? We hebben ons er maar bij neergelegd! Haha

Ook hebben we een stuk van een Thaise voorstelling gezien. Geen toneelstuk maar meer twee personen die een dialoog hadden en zongen, onder begeleiding van vier marimba/percussie achtige muzikanten die volgens ons 80+ waren. Het totaal klonk nergens naar maar het was grappig om te zien. Ik raad het niemand aan tenzij je Thais kunt :-) Morgen weer een update!

• 25 Maart 2015 - 21:01

Anita Thijsen: